Wednesday, March 13, 2024

Buku Teks Tahun 6 - Unit 03

Buku Teks - Semakan 👉

  1. 六年级(S6)03: Keluarga Angkat Kami Sepakat - A - Lengkapkan dialog dengan jawapan yang sesuai.
    1. 同意书 = surat keizinan
    2. 证明 = bukti
    3. 空出时间 = meluangkan masa
    4. 文件 = dokumen
    5. 身份 = pengenalan
    6. 真实 = sebenar
  2. 六年级(S6)03: Keluarga Angkat Kami Sepakat - B - Teliti gambar-gambar di bawah, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.
  3. 六年级(S6)03: Keluarga Angkat Kami Sepakat - C - Nyatakan maksud perkataan berikut.
  4. 六年级(S6)03: Keluarga Angkat Kami Sepakat - D - Lengkapkan syair di bawah.
  5. 六年级(S6)03: Keluarga Angkat Kami Sepakat - E - Isi tempat kosong dengan jawapan (K. Nama AM, Khas, Ganti, Penj Bil) yang sesuai.
  6. 六年级(S6)03: Keluarga Angkat Kami Sepakat - F - Bina ayat. (Frasa) 
  7. 六年级(S6)03: Keluarga Angkat Kami Sepakat - G - Jawab soalan berpandukan petikan.
    1. 脸色 = wajah
    2. 抱在膝盖上 = memangku
    3. 引起不快 = merunsingkan
    4. 悲伤 = sugul
    5. 导师 = mentor
    6. 涉及、参与 = melibatkan diri
    7. 相信 = yakin
    8. 忌讳 = pantang
    9. 边界 = perbatasan
    10. 替代 = ganti
    11. 通知 = maklumkan
  8. 六年级(S6)03: Keluarga Angkat Kami Sepakat - H - Karangan (Syarahan: Sarana Ibu Bapa Memangkin Kejayaan Murid) ✍ Lengkapkan karangan dengan perkataan yang diberi.


melahirkan

anjuran

ilmu

menyokong

cemerlang

menyampaikan

kemudahan

rakan aktif

berdisiplin

menyelesaikan


Terima kasih Tuan Pengerusi Majlis, Yang Berusaha Tuan Guru Besar, para ibu bapa, guru-guru serta rakan-rakan sekalian. Berdirinya saya di sini adalah untuk (1)menyampaikan syarahan yang bertajuk “Sarana Ibu Bapa Memangkin Kejayaan Murid”.

Hadirin yang dihormati,

Penglibatan ibu bapa dalam pelbagai aktiviti (2)anjuran pihak sekolah sangat dialu-alukan. Hal ini dapat memangkin促使/加速 kecemerlangan murid.

Selain itu, setiap ibu bapa akan menjadi (3)rakan aktif dalam proses pembelajaran anak-anak. Aktiviti seperti ini sebenarnya dapat (4)menyokong pembelajaran murid.

Ibu bapa turut didedahkan dengan prosedur dan kaedah membantu anak di sekolah. Oleh itu, ibu bapa dapat membantu anak (5)menyelesaikan kerja sekolah apabila berada di rumah.

     Suasana rumah yang sihat juga dapat (6)melahirkan murid yang cemerlang. Misalnya, ibu bapa menyediakan (7)kemudahan belajar di rumah. Ibu bapa juga boleh berkongsi (8)ilmu keibubapaan dengan ahli Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG).

     Kesimpulannya, penglibatan ibu bapa akan menjadikan murid lebih bermotivasi dan (9)berdisiplin. Seterusnya, dapat melahirkan murid yang (10)cemerlang.

Sekian, terima kasih.





03: Keluarga Angkat Kami Sepakat - A

Lengkapkan dialog dengan jawapan yang sesuai.

Soalan subjektif. (Sistem Pemarkahan Automatik)

(Jawapan perlu mengisi Huruf sahaja)

A

surat keizinan ialah bukti ibu bapa sebenar bersetuju untuk memberikan anak mereka kepada pemohon sebagai anak angkat.

B

Kami perlu hormat-menghormati, menasihati satu sama lain, bantu-membantu dan sentiasa meluangkan masa bersama-sama.

C

Pada pendapat saya, kebaikan mengambil adik angkat ialah saya dapat menanam rasa kasih sayang terhadap adik angkat saya. Selain itu, suasana di rumah juga menjadi lebih meriah dengan kehadirannya.

D

dokumen pengenalan diri yang sah.

E

mendapatkan surat keizinan daripada ibu bapa sebenar.

Kelvin

:

Wah, comel sungguh adik kamu, Azli! Kamu sangat bertuah kerana keluarga kamu mengambil adik angkat yang baharu.

Azli

:

Terima kasih, Kelvin. Saya sangat bersyukur atas kehadiran adik  angkat baharu ini.

Kelvin

:

Azli, apakah syarat-syarat untuk mengambil anak angkat?

Azli

:

Antara syarat untuk mengambil anak angkat ialah pemohon mestilah mempunyai (1) D_______________ dan (2) E____________.

Kelvin

:

Mengapakah pemohon mesti mendapatkan surat keizinan daripada ibu bapa sebenar?

Azli

:

Syarat ini sangat penting kerana (3) A_______________ .

Kelvin

:

Apakah yang perlu kamu lakukan untuk memastikan hubungan kamu dengan adik angkat kamu sentiasa baik?

Azli

:

(4) B_______________________________________ .

Kelvin

:

Pada pendapat kamu, apakah kebaikan mengambil adik angkat?

Azli

:

(5) C_______________________________________ .


03: Keluarga Angkat Kami Sepakat - B

Teliti gambar-gambar di bawah, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.

Soalan subjektif. (Tiada Sistem Pemarkahan)

1.

Di manakah program bapa angkat diadakan? Adakah program seperti ini boleh dilaksanakan di sekolah?

Program bapa angkat diadakan di SJKC Taman Kilat.Ya, program seperti ini boleh diadakan di sekolah. Hal ini demikian kerana program ini dapat mengeratkan hubungan antara guru dan murid.

2.

Selain bertanya tentang pelajaran, berikan cadangan kamu agar hubungan antara bapa angkat dengan anak angkat lebih erat.

Bapa angkat atau anak angkat boleh saling bertanya khabar. Selain itu, mereka juga boleh meluangkan masa untuk bersarapan atau makan tengah hari bersama.

3.

Pelbagai cara dapat dilakukan untuk merapatkan hubungan antara bapa angkat dengan keuarga anak angkat. Berikan cadangan kamu.

Antara cara yang boleh dilakukan untuk merapatkan hubungan antara bapa angkat dengan keluarga anak angkat ialah melakukan aktiviti riadah seperti bermain badminton atau berkelah di tepi pantai.

4.

Apakah program lain yang dapat dilaksanakan untuk melahirkan murid yang cemerlang?

Antara program yang boleh dilaksanakan untuk melahirkan murid yang cemerlang ialah program mentor mentee. Program ini sangat baik dilaksanakan di sekolah kerana mentor atau guru akan bertindak sebagai pembimbing kepada mentee atau murid.

03: Keluarga Angkat Kami Sepakat - C

Nyatakan maksud perkataan berikut.

Padankan jawapan yang betul – Seretkan jawapan ke ruang yang tepat. (Sistem Pemarkahan Automatik)

1.

inisiatif =

daya usaha

Jawapan:

daya usaha

2.

menyemaikan =

memupukkan

Jawapan:

memupukkan

3.

penyayang =

pengasih

Jawapan:

pengasih

4.

warga =

ahli

Jawapan:

ahli

5.

disiplin =

patuh akan peraturan

Jawapan:

patuh akan peraturan

6.

prestasi =

pencapaian

Jawapan:

pencapaian

7.

cakna =

ambil peduli

Jawapan:

ambil peduli

8.

dorongan =

galakan

Jawapan:

galakan

03: Keluarga Angkat Kami Sepakat - D

Lengkapkan syair di bawah.

Soalan subjektif. (Sistem Pemarkahan Automatik)

berjaya

gundah忧郁

berseri

cerdik

terdidik

perangsang

diutus代表

indah

 

Keluargaku

 

Dengarlah syair sehingga sudah,

Puan Julia nama yang 1. indah,

Ibu angkat tak bersikap 2. gundah,

Sangat prihatin didekati mudah.

 

Beliau 3.diutus ke sekolah Ming Li,

Kami dilawati berselang-seli,

Ilmu diajarkan tak dijual beli,

Sekolah kami 4. berjaya sekali.

 

Sebulan sekali beliau ke mari, 

Berjumpa kami pada tengah hari,

Kata 5. perangsang semangat diri,

Kami belajar muka 6. berseri.

 

Ibu angkat orang 7.terdidik,

Banyak perkara beliau selidik,

Kami diajar kami dididik,

Supaya kami menjadi 8.cerdik.

 


03: Keluarga Angkat Kami Sepakat - E

Isi tempat kosong dengan jawapan yang sesuai.

Isi tempat kosong. (Sistem Pemarkahan Automatik)

Kampung Melati

bidang

kaki

Mereka

Beliau

pen

orang

buah

kami

batang

 

1.

Kami menunggu bas yang disewa khas di hadapan se kedai pakaian.

Jawapan:

buah
2.

Kami akan bertolak ke  untuk menyertai satu program keluarga angkat.

Jawapan: Kampung Melati
3.

Peserta program keluarga angkat disambut dengan meriah oleh beberapa  penduduk kampung.

Jawapan: orang
4.

Terdapat sekain rentang dipasang di hadapan pintu masuk balai raya.

Jawapan:

bidang
5.

Saya mengambil sebatang  di atas meja lalu mengisi maklumat peribadi dalam borang yang disediakan.

Jawapan: pen
6.

Seorang lelaki berjalan menuju ke pentas.  ialah Ketua Kampung Melati.

Jawapan: Beliau
7.

Keluarga angkat saya telah menunggu di bawah se pokok yang rendang.  tersenyum ke arah saya.

Jawapan: 1. batang, 2. Mereka
8.

Adik angkat saya berlari ke arah saya sambil membawa se payung.

Jawapan:  kaki

03: Keluarga Angkat Kami Sepakat - F

Bina ayat.

Soalan subjektif. (Tiada Sistem Pemarkahan)

Tulis ayat yang lengkap berdasarkan frasa yang diberi.

1.

adik angkat =

Saya akan menjaga dan menyanyangi adik angkat saya seperti adik kandung saya sendiri.

2.

mentor mentee =

Sekolah Joshua akan mengadakan program mentor mentee untuk membantu murid-murid di sekolahnya.

3.

pembimbing sekolah =

Encik Rosli telah dilantik sebagai pembimbing sekolah sebagai perangsang dan pembakar semangat murid-murid.

4.

rekod kelahiran =

Pihak Jabatan Pendaftaran Negara memerlukan rekod kelahiran untuk proses pendaftaran bayi yang baru lahir.

5.

ibu angkat =  

Program ibu angkat yang dianjurkan oleh pihak sekolah dapat mengeratkan hubungan antara murid dan guru.

03: Keluarga Angkat Kami Sepakat - G

Jawab soalan berpandukan petikan.

Pilih jawapan yang betul. (Sistem Pemarkahan Automatik)

Baca teks di bawah, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.

 

Ziana pulang ke rumah dengan wajah yang tidak seceria selalu. Ibunya sedang memangku adik bongsunya meneka ada sesuatu yang merungsingkan fikiran Ziana. Ibunya bertanyakan masalah yang dihadapi oleh Ziana.

Ibu

:

Ziana beritahulah ibu jika kamu ada masalah. Ibu lihat wajah kamu sugul sejak pulang dari sekolah.

Ziana

:

Sekolah akan mengadakan program Mentor Menti tidak lama lagi. Semua ibu dan ayah kawan Ziana akan melibatkan diri tetapi Ziana yakin ibu dan ayah tidak menyertainya.

Ibu

:

Beritahulah guru kamu tentang keadaan ibu dan ayah. Ibu pasti guru kamu  akan faham. Ibu masih dalam pantang dan ayah kamu pula masih berada di perbatasan.

Mak Long

:

Oh, Ziana jangan risau! Mak Long akan ganti ibu kamu untuk program itu. Mak Long boleh mengajar Bahasa Melayu dan Sejarah.

Ziana

:

Terima kasih, Mak Long.

Mak Long

:

Di sekolah esok, maklumkanlah kepada guru kamu.

Ziana 

:

Baiklah, Mak Long.

 

1.

Perkataansuguldalam petikan di atas bermaksud ?

A.
gembira
B.
lembap
C.
syahdu
D.
duka

Jawapan:

D. duka
2.

Mengapakah wajah Ziana sugul?

A.
Ibu saudaranya akan menggantikan tempat ibunya.
B.
Ibu bapa kawannya menyertai Program Mentor Menti.
C.
Dia pulang ke rumah dengan wajah yang tidak seceria selalu.
D.
Dia yakin ibu bapanya tidak dapat menyertai program Mentor Menti.

Jawapan:

D. Dia yakin ibu bapanya tidak dapat menyertai program Mentor Menti.
3.

Bagaimanakah keadaan ibu Ziana?

A.
Menjaga Mak Usunya yang sakit
B.
Menemani ayahnya di perbatasan
C.
Tidak dapat berjalan kerana lumpuh
D.
Masih berpantang kerana baru bersalin.

Jawapan:

D. Masih berpantang kerana baru bersalin.
4.

Apakah pekerjaan ayah Ziana?

A.
Polis
B.
Bomba
C.
Tentera
D.
Jurutera

Jawapan:

C. Tentera
5.

Pilih pernyataan yang benar tentang petikan.

A.
Kita mestilah bersabar menghadapi dugaan hidup.
B.
Kita hendaklah sentiasa menolong ibu bapa kita.
C.
Kita hendaklah bekerja sambil bersekolah.
D.
Kita hendaklah mempunyai cita-cita yang tinggi.

Jawapan:

A. Kita mestilah bersabar menghadapi dugaan hidup.

3: Keluarga Angkat Kami Sepakat - H

Karangan

Soalan subjektif. (Tiada Sistem Pemarkahan)

1.

Sebagai ketua murid, kamu diminta menyampaikan syarahan kepada ibu bapa pada Hari Interaksi di sekolah.

Tajuk syarahan kamu ialah “ Sarana Ibu Bapa Memangkin Kejayaan Murid”.

Tulis syarahan kamu itu selengkapnya.

Panjangnya karangan kamu hendaklah antara 70 hingga 100 patah perkataan.

Terima kasih Tuan Pengerusi Majlis, Yang Berusaha Tuan Guru Besar, para ibu bapa, guru-guru serta rakan-rakan sekalian. Berdirinya saya di sini adalah untuk menyampaikan syarahan yang bertajuk “Sarana Ibu Bapa Memangkin Kejayaan Murid”.

Hadirin yang dihormati,

     Penglibatan ibu bapa dalam pelbagai aktiviti anjuran pihak sekolah sangat dialu-alukan. Hal ini dapat memangkin kecemerlangan murid.

     Selain itu, setiap ibu bapa akan menjadi rakan aktif dalam proses pembelajaran anak-anak. Aktiviti seperti ini sebenarnya dapat menyokong pembelajaran murid.

     Ibu bapa turut didedahkan dengan prosedur dan kaedah membantu anak di sekolah. Oleh itu, ibu bapa dapat membantu anak menyelesaikan kerja sekolah apabila berada di rumah.

     Suasana rumah yang sihat juga dapat melahirkan murid yang cemerlang. Misalnya, ibu bapa menyediakan kemudahan belajar di rumah. Ibu bapa juga boleh berkongsi ilmu keibubapaan dengan ahli Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG).

     Kesimpulannya, penglibatan ibu bapa akan menjadikan murid lebih bermotivasi dan berdisiplin. Seterusnya, dapat melahirkan murid yang cemerlang.

Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Y7 - 09 - Sequences and Functions (Oxford)