Tuesday, December 19, 2023

2023-12-19(二)Bahasa Melayu Tahun 4 【Unit 21】

BUKU TEKS - SEMKAN ⇒ 

  1. 四年级(S4)21. Rekaan Inovatif - C - Baca dan fahami petikan.Kemudian, pindahkan maklumat dalam bentuk grafik.
  2. 四年级(S4)21. Rekaan Inovatif - D - Isi tempat kosong dengan jawapan yang betul. (Karangan: Aku Sebiji Mentol)
  3. 四年级(S4)21. Rekaan Inovatif - E - Susun perkataan berikut untuk membentuk ayat yang betul.
  4. 四年级(S4)21. Rekaan Inovatif - F - Bina ayat. (cara-cara membuat penyangkut tisu tandas)
    1. sediakan - bahan
    2. potong - tengah - playar
    3. masukkan - bahagian - dipotong
    4. siap - sedia - digunakan
    5. sangkutkan - tandas
  5. 四年级(S4)21. Rekaan Inovatif - G - Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.
  6. 四年级(S4)21. Rekaan Inovatif - H - Ulasan. (Pameran Reka Cipta dan Inovasi)


21. Rekaan Inovatif - C

Baca dan fahami petikan.Kemudian, pindahkan maklumat dalam bentuk grafik.

Soalan subjektif. (Tiada Sistem Pemarkahan)

 


  1. Melindungi kepala daripada panas
  2. Ringan
  3. Selesa dipakai
  4. Dihasilkan daripada bahan kalis air
  5. Mempunyai wisel
  6. Boleh dijadikan beg dan baju hujan
  7. Diperbuat daripada kain
  8. Tiada wisel
  9. Tidak boleh dijadikan beg dan baju hujan


21. Rekaan Inovatif - D

Isi tempat kosong dengan jawapan yang betul.

Isi tempat kosong. (Sistem Pemarkahan Automatik)

malang

mengubah

mengeluarkan

dihasilkan

disimpan

dibeli

terang

Mentol

kecewa

menerangi

1.

Namaku (1). Aku (2) di sebuah kilang di Seremban.

Kira-kira tiga tahun dahulu, aku telah (3) oleh seorang pemuda bernama Syamel. Syamel membeli aku kerana mahu (4) biliknya pada waktu malam.

Syamel amat gembira kerana aku (5) cahaya yang (6). Pada suatu hari, nasib (7) menimpa aku. Badan aku rosak.

Aku sangat (8) . Walaupun begitu, Syamel tidak membuang aku. Dia (9) aku menjadi bekas bunga. Aku berasa bertuah kerana masih (10)  walaupun sudah tidak berfungsi lagi.

Jawapan:

1. Mentol, 2. dihasilkan, 3. dibeli, 4. menerangi, 5. mengeluarkan, 6. terang, 7. malang, 8. kecewa, 9. mengubah, 10. disimpan

21. Rekaan Inovatif - E

Susun perkataan berikut untuk membentuk ayat yang betul.

Jawab soalan-soalan yang berikut. (Sistem Pemarkahan Automatik)

1.

menjalankan / magnet / Jackson / dan klip kertas. / eksperimen / dan rakan-rakannya

Jackson dan rakan-rakannya menjalankan eksperimen magnet dan klip kertas.
2.

hasil eksperimen tersebut / di dalam / mencatat / buku nota. / Eddy

Eddy mencatat hasil eksperimen tersebut di dalam buku nota.
3.

mikroskop / Azmin / yang halus. / melihat objek / menggunakan / untuk

Azmin menggunakan mikroskop untuk melihat objek yang halus.
4.

untuk melihat / Devi / kanta pembesar / menggunakan / bahagian-bahagian daun.

Devi menggunakan kanta pembesar untuk melihat bahagian-bahagian daun.
5.

dalam buku nota. / hasil penemuan / mencatat / Devi / Siti

Siti mencatat hasil penemuan Devi dalam buku nota.
6.

murid-muridnya / eksperimen sains / Cikgu Chong / di dalam makmal. / mengawasi / yang menjalankan

Cikgu Chong mengawasi murid-muridnya yang menjalankan eksperimen sains di dalam makmal.
7.

peraturan / di dalam makmal. / harus / Murid-murid / mematuhi / ketika /

Murid-murid harus mematuhi peraturan ketika di dalam makmal.

21. Rekaan Inovatif - F

Bina ayat.

Soalan subjektif. (Tiada Sistem Pemarkahan)

Gambar di bawah menunjukkan cara-cara membuat penyangkut tisu tandas menggunakan bahan terbuang.

Tulis lima ayat yang lengkap tentang gambar tersebut.

 

  1. Sediakan bahan-bahan yang diperlukan seperti playar gabung, penyangkut baju dan tisu tandas.
  2. Potong di bahagian tengah penyangkut baju menggunakan playar gabung.
  3. Masukkan tisu tandas pada bahagian penyangkut baju yang telah dipotong.
  4. Penyangkut tisu tandas telah siap dan sedia untuk digunakan.
  5. Sangkutkan penyangkut tisu tandas tersebut di tandas.

21. Rekaan Inovatif - G

Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.

Soalan subjektif. (Tiada Sistem Pemarkahan)

1.

Apakah kebaikan menyertai pertandingan reka cipta dan inovasi?

Kebaikan menyertai pertandingan reka cipta dan inovasi ini ialah dapat menambah pengetahuan dan mengeratkan hubungan dengan rakan-rakan melalui aktiviti yang dilakukan bersama-sama.

2.

Mengapakah Amira menghantar e-mel kepada Vivian?

Amira menghantar e-mel kepada Vivian untuk menceritakan tentang ampaian inovasi yang diciptanya bersama rakan-rakan.

3.

Siapakah pencetus idea untuk menghasilkan ampaian inovatif ini?

Pencetus idea untuk menghasilkan ampaian inovatif ini ialah Cikgu Richard yang merupakan guru Sains di sekolah Amira.

Tanda (✓) pada jawapan yang betul. (Sistem Pemarkahan Automatik)

4.

Dengan menggunakan ampaian inovasi ini, pakaian yang disidai tidak akan basah walaupun hari hujan.

BETUL
SALAH

Jawapan:BETUL
5.

Ampaian inovasi ini boleh dijadikan kerusi rehat jika tidak digunakan.

BETUL
SALAH

Jawapan:SALAH

21. Rekaan Inovatif - H

Ulasan.

Soalan subjektif. (Tiada Sistem Pemarkahan)

1.

Rajah di bawah menunjukkan poster tentang Pameran Reka Cipta dan Inovasi. Berdasarkan poster tersebut, tulis ulasan tentang Pameran Reka Cipta dan Inovasi. Panjangnya ulasan kamu hendaklah antara 40 hingga 70 patah perkataan.

Kelab Reka Bentuk dan Teknologi SJKC Taman Angsana akan menganjurkan Pameran Reka Cipta dan Inovasi. Program ini akan diadakan pada 15 Mac 2020 bersamaan hari Ahad kerana ramai yang tidak bekerja dan bersekolah pada hari tersebut.

     Program tersebut akan diadakan dari pukul 8:30 pagi hingga 12:00 tengah hari di Dewan Serbaguna SJKC Taman Angsana kerana kawasan tersebut luas dan lapang. Pelbagai aktiviti akan diadakan pada hari tersebut seperti ceramah, pameran, bengkel inovasi dan pertandingan reka cipta. Aktiviti ini bukan sahaja dapat mencungkil bakat peserta, malah dapat mengisi masa lapang dan menambah ilmu pengetahuan.

     Orang ramai dijemput hadir untuk menjayakan dan memeriahkan program tersebut.

No comments:

Post a Comment

Cambridge Mathematics Year 8