Monday, December 11, 2023

2023-12-11(一)Bahasa Melayu Tahun 6 【Unit 22 & 23】

    Buku Teks - Semakan 👉

    1. 六年级(S6)22: Majukan Ekonomi Kita - G - Susun perkataan untuk membentuk ayat yang betul.
    2. 六年级(S6)22: Majukan Ekonomi Kita - H - Karangan (Surat rasmi memohon kebenaran melawat ke kilang roti)
    3. 六年级(S6)23: Pupuk Minat Keusahawanan - A - Baca petikan, kemudian jawab soalan-soalan berikut.
    4. 六年级(S6)23: Pupuk Minat Keusahawanan - B - Baca petikan, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.
    5. 六年级(S6)23: Pupuk Minat Keusahawanan - C - Kenal pasti subjek dan predikat ayat-ayat berikut.
    6. 六年级(S6)23: Pupuk Minat Keusahawanan - D - Tukarkan ayat susunan biasa berikut kepada ayat susunan songsang tanpa mengubah maksud asalnya.


    22: H

    R1: Format

    1) Alamat penulis

    2) Alamat penerima + tarikh

    3) Gelaran

    - kelab ... ... - Guru besar - Sekolah Jenis Kebangsaan ... ... - __ Desember 202_ - Tuan/Puan -


    R2: Tajuk + Pendahuluan

    1) Tajuk permohonan

    2) Kata alu-aluan

    - memohon kebenaran untuk ... ... - dengan hormatnya, saya merujuk perkara di atas - 


    R3: Latarbelakang

    1) Nama persatuan

    2) Maklumat lawatan

    - sehubungan dengan itu, dengan sukacita saya maklumkan bahawa Kelab ... ... ingin memohon kebenaran  untuk ... ... - 


    R4: Butiran Lawatan

    1) tarikh

    2) masa

    3) bilangan peserta

    4) bilangan guru pengiring

    - butiran lawatan tersebut adalah seperti berikut - 


    R5: Tujuan

    1) tujuan lawatan diadakan

    - memberi pendedahan -  mengenai proses pembuatan roti - menambah pengetahuan -  menanam semangat keusahawan - belajar dengan lebih rajin - 


    R6: Penutup + Format

    1) harapan

    2) tanda tangan

    - pihak kami berharap agar permohonan ini mendapat pertimbangan daripada pihak tuan -

    - sekian - terima kasih - yang benar - setiausaha - Kelab ... ... - 



    22: Majukan Ekonomi Kita - G

    Susun perkataan untuk membentuk ayat yang betul.

    Soalan subjektif. (Sistem Pemarkahan Automatik)

    1.

    menggunakan – mempromosikan – untuk – Fazli – produknya. – media sosial

    Fazli menggunakan media sosial untuk mempromosikan produknya.

    2.

    kilang makanan – mempunyai – Shah Alam. – Bapa saya – di

    Bapa saya mempunyai kilang makanan di Shah Alam.

    3.

    yang – orangnya. – pemalas – itu – didenda – Pelajar

    Pelajar yang didenda itu pemalas orangnya.

    4.

    memilih – Murid-murid – yang mereka – sukan – bebas – minati.

    Murid-murid bebas memilih sukan yang mereka minati.

    5.

    Bungkusan makanan itu – kedai – di – Pak Jim. – dijual

    Bungkusan makanan itu dijual di kedai Pak Jim.

    6.

    rezeki – Encik Muhammad – kasut berjenama. – menjual – dengan - mencari

    Encik Muhammad mencari rezeki dengan menjual kasut berjenama.

    22: Majukan Ekonomi Kita - H

    Karangan

    Soalan subjektif. (Tiada Sistem Pemarkahan)

    1.

    Kelab Usahawan Muda sekolah anda membuat perancangan untuk mengadakan lawatan sambil belajar ke kilang roti. Selaku setiausaha kelab, anda perlu memohon kebenaran daripada pihak sekolah. Anda perlu menulis surat rasmi kepada guru besar sekolah anda.


    Kelab Usahawan Muda,

    SMK Taman Jaya,

    46000 Petaling Jaya,

    SELANGOR DARUL EHSAN.


    Guru Besar,

    SMK Taman Jaya,

    46000 Petaling Jaya,

    SELANGOR DARUL EHSAN.                                                                         15 SEPTEMBER 2022.

    Tuan,

    Memohon Kebenaran untuk Mengadakan Lawatan

    Dengan hormatnya, saya merujuk perkara di atas.


    2. Sehubungan dengan itu, dengan sukacitanya saya maklumkan bahawa Kelab Usahawan Muda, SMK Taman Jaya bercadang untuk mengadakan lawatan ke Kilang Roti Gardenia, Shah Alam, Selangor.


    3. Butiran lawatan tersebut adalah seperti yang berikut:

    (i) Tarikh: 26 Oktober 2022

    (ii) Masa: 9.00 pagi

    (iii) Bilangan murid: 30 orang

    (v) Bilangan guru: 3 orang


    4. Tujuan lawatan kami ke kilang adalah untuk memberi pendedahan kepada murid mengenai proses pembuatan roti dan menambah pengetahuan murid-murid. Selain itu, lawatan ini dapat menanam semangat keusahawan murid-murid agar belajar dengan lebih rajin. Pihak kami berharap agar permohonan ini mendapat pertimbangan daripada pihak tuan.

    Sekian, terima kasih.

    Yang benar,

    Atikah

    (Atikah binti Ahmad)

    Setiausaha,

    Kelab Usahawan Muda,

    SMK Taman Jaya.

    23: Pupuk Minat Keusahawanan - A

    Baca petikan, kemudian jawab soalan-soalan berikut.

    Soalan subjektif. (Tiada Sistem Pemarkahan)

    Dayang amat kagum akan semangat keusahawanan ibunya. Ibu Dayang, iaitu Puan Normah, berniaga dari rumah. Beliau menjual laksa Sarawak yang enak. Perniagaan beliau dijalankan secara dalam talian.

    Puan Normah memanfaatkan teknologi digital dalam perniagaannya. Selain mempromosikan masakannya menerusi laman sesawang dan media sosial, beliau menggunakan khidmat penghantaran makanan mudah alih. Para pelanggannya boleh membuat tempahan dengan menggunakan aplikasi dalam telefon bimbit mereka. Kemudian, makanan yang ditempah akan dihantar terus ke rumah mereka menerusi perkhidmatan tersebut.

    Kini, Puan Normah berjinak-jinak dalam projek penghasilan video masakan. Dalam rakaman videonya, beliau memasak laksa Sarawak sambil berceloteh. Kemudian, beliau memuat naik video masakannya melalui saluran YouTube. Video masakan Puan Normah mendapat sambutan yang hebat.

    Video masakannya pernah tular di media sosial. Jumlah penonton dan pelanggannya makin lama makin bertambah. Puan Normah amat gembira kerana beliau dapat menjanakan pendapatan tambahan. Pendapatannya itu bergantung pada bilangan penonton dan pelanggan yang mengikuti videonya.

    Kejayaan ibunya itu menyuntik inspirasi dalam diri Dayang. Keinginan untuk menjadi usahawan digital mula terdetik dalam hatinya. Namun begitu, dia sedar bahawa untuk merealisasikan impian itu bukanlah tugas yang mudah. Dia perlu berusaha sedaya upaya kerana jika tidak dipecahkan ruyung, di mana boleh mendapat sagu.

    1.

    Di manakah Puan Normah memulakan perniagaannya?

    Ibu Dayang memulakan perniagaannya di rumah secara dalam talian.

    2.

    Ibu Dayang memulakan perniagaannya di rumah secara dalam talian.

    Masakan yang dijual oleh ibu Dayang ialah laksa Sarawak.

    3.

    Bagaimanakah Puan Normah mempromosikan masakannya?

    Puan Normah mempromosikan masakannya menerusi laman sesawang dan media sosial.

    4.

    Selain menjual masakannya, apakah yang dibuat oleh Puan Normah untuk menjana pendapatan tambahan?

    Puan Normah menghasilkan video masakan dan memuat naik video masakannya melalui saluran YouTube.

    5.

    Apakah maksud peribahasa “Jika tidak dipecahkan ruyung, di mana boleh mendapat sagu”?

    Maksud peribahasa “Jika tidak dipecahkan ruyung, di mana boleh mendapat sagu” ialah cita-cita tanpa usaha tidak akan tercapai.

    23: Pupuk Minat Keusahawanan - B

    Baca petikan, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.

    Soalan subjektif. (Tiada Sistem Pemarkahan)

                SK Bandar Anggerik akan mengadakan Bengkel Usahawan Muda.  Bengkel itu akan diadakan pada 17 Oktober 2022 bermula pukul 9.00 pagi hingga 5.00 petang di Dewan SK Bandar Anggerik. Bengkel ini bertujuan untuk mengasah bakat keusahawanan murid-murid. Dalam bengkel itu, murid-murid dapat menghasilkan produk sendiri dan mempromosikan produk yang dihasilkan. Murid-murid juga akan diajar untuk mengurus kewangan secara bijak. Yuran penyertaan bengkel ini ialah RM 20 seorang. Diharapkan semua murid akan mengambil peluang ini untuk memupuk budaya keusahawan dari sekolah rendah.

     

    Nama bengkel

    1. 

    Tarikh 

    2.

    Masa 

    3.

    Tempat 

    4.

    Aktiviti yang dijalankan

    5.

    6.

    7.

    Tujuan 

    8.

    Yuran penyertaan

    9.


    1. Bengkel Usahawan Muda

    2. 17 Oktober 2022

    3. 9.00 pagi hingga 5.00 petang

    4. Dewan SK Bandar Anggerik

    5. menghasilkan produk sendiri

    6. mempromosikan produk yang dihasilkan

    7. mengurus kewangan secara bijak

    8. mengasah bakat keusahawanan murid-murid

    9. RM 20 seorang



    23: Pupuk Minat Keusahawanan - C

    Kenal pasti subjek dan predikat ayat-ayat berikut.

    Soalan subjektif. (Sistem Pemarkahan Automatik)

     

    Irene membaca buku di perpustakaan.

     

    1.

    Subjek: Irene

    2.

    Predikat: membaca buku di perpustakaan

    Majlis perasmian itu berjalan dengan lancar.

     

    3.

    Subjek: Majlis perasmian itu

    4.

    Predikat: berjalan dengan lancar

    Masih pada saya nota Sejarah Yee Xin.

     

    5.

    Subjek: nota Sejarah Yee Xin

    6.

    Predikat: Masih pada saya

    Enak sekali rasa buah tarap itu.

     

    7.

    Subjek: rasa buah tarap itu

    8.

    Predikat: Enak sekali

    Rumah besar di tepi hutan dipecah masuk oleh pencuri itu.

     

    9.

    Subjek: Rumah besar di tepi hutan

    10.

    Predikat: dipecah masuk oleh pencuri itu

    Bangun pada pukul 7.00 pagi adik saya.

     

    11.

    Subjek: adik saya

    12.

    Predikat: Bangun pada pukul 7.00 pagi

    23: Pupuk Minat Keusahawanan - D

    Tukarkan ayat susunan biasa berikut kepada ayat susunan songsang tanpa mengubah maksud asalnya.

    Soalan subjektif. (Tiada Sistem Pemarkahan)

    Ayat susunan biasa: Produk keluaran syarikat itu mendapat sambutan yang hebat.

    Ayat susunan songsang: ________________________________________________________

     

    1.

    Jawapan: Mendapat sambutan yang hebat produk keluaran syarikat itu.

    Ayat susunan biasa: Mak Timah pandai mencipta resipi baharu.

    Ayat susunan songsang: ________________________________________________________

     

    2.

    Jawapan: Pandai mencipta resipi baharu Mak Timah.

    Ayat susunan biasa: Tulisan Siti Salmah amat cantik.

    Ayat susunan songsang: ________________________________________________________

     

    3.

    Jawapan: Amat cantik tulisan Siti Salmah.

    Ayat susunan biasa: Adik Arif sedang tidur lena di bilik tidur.

    Ayat susunan songsang: ________________________________________________________

     

    4.

    Jawapan: Sedang tidur lena Adik Arif di bilik tidur.

    Ayat susunan biasa: Syarikat bapa kamu semakin maju dan berjaya.

    Ayat susunan songsang: ________________________________________________________

     

    5.

    Jawapan: Semakin maju dan berjaya syarikat bapa kamu.

    Ayat susunan biasa: Jam tangan itu untuk kawan saya.

    Ayat susunan songsang: ________________________________________________________

     

    6.

    Jawapan: Untuk kawan saya jam tangan itu.

    No comments:

    Post a Comment

    Cambridge Mathematics Year 8