Tuesday, November 7, 2023

2023-11-07(二)Bahasa Melayu Tahun 4 【Unit 18】

Buku Teks - Semakan ⇒ JAWAPAN SAHAJA ✍

  1. 四年级(S4)18. Negaraku Hebat - C - Kenal pasti kesalahan ejaan dan tanda baca, kemudian tulis semula ayat dengan betul.
    1. Maklumat dan data pemegang pasport tersimpan didalam cip keselamatan.
    2. Wah, ... ...
    3. ... ...
  2. 四年级(S4)18. Negaraku Hebat - D - Catat maklumat secara kronologi berdasarkan petikan.
    1. a. 196...
    2. b. Sukan ...
    3. c. To...
    4. d. Gagal ke ...
    5. e .19...
    6. f. S... ...
    7. g. K... ...
    8. h. Empat .. ...
    9. i . 19...
    10. j. Su... ...
    11. k. B...
    12. l. Satu ... ...
  3. 四年级(S4)18. Negaraku Hebat - E - Susun huruf tersebut untuk membentuk kata majmuk mantap yang betul.
    1. 责任 = tang........
    2. 国民 = ...
    3. 秘书
    4. 国际
    5. 土著
    6. 自愿(者)
    7. 签名
    8. 告诉
    9. 太阳
    10. 员工
  4. 四年级(S4)18. Negaraku Hebat - F - Isi tempat kosong dengan kata majmuk mantap yang betul.
  5. 四年级(S4)18. Negaraku Hebat - G - Jawab soalan berpandukan petikan.
    1. 遇见 = ...
    2. 我的朋友 =
    3. 最爱的
    4. 分享经历
    5. 度假
    6. 惊奇
    7. 画家
    8. 能够
    9. 创造
    10. 墙壁
    11. 镇定,平静
    12. 蔚蓝的
    13. 纪念品
    14. 友人
    15. 第二天
    16. 美味的
    17. 周围
    18. 地点
    19. 激动的
    20. 黑暗
    21. 五颜六色
    22. 草图(信)
    23. 希望
    24. 有机会
    25. 未来

Lengkapkan karangan. ⇒ SALIN KARANGAN ✍

Sambutan Hari Kemerdekaan

 

Tanggal 31 Ogos 1957 merupakan (1)detik bersejarah bagi negara. (2)Bersempena dengan tarikh ini, sekolah saya telah mengadakan sambutan Hari Kemerdekaan.

 

     Sekolah saya telah mengadakan pelbagai aktiviti (3)sepanjang bulan kemerdekaan ini. Antaranya, pertandingan mewarna, melukis poster, mendeklamasikan sajak dan sebagainya. Aktiviti ini bertujuan untuk (4)membangkitkan semangat patriotisme dalam kalangan semua murid.

 

     Seluruh kawasan sekolah dihiasi dengan (5)Jalur Gemilang. Warga sekolah juga berpeluang menyertai (6)perarakan badan beruniform yang dianjurkan oleh  dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru. Kami berarak sambil mengibarkan bendera.

 

     Semasa acara penutup sambutan Hari Kemerdekaan, kami berpeluang (7)menyaksikan persembahan nyanyian dan lakonan. Guru Besar juga telah berucap. Beliau (8)mengingatkan kami agar sentiasa menghargai jasa pejuang-pejuang kemerdekaan.

 

     Sebelum bersurai, Guru Besar telah menyampaikan hadiah kepada para pemenang bagi setiap acara yang (9)dipertandingkan. Selepas itu, kami menyanyikan lagu (10)patriotik dengan penuh semangat. Kami berasa gembira dan bangga.

 

     Saya (11)berharap sambutan Hari Kemerdekaan ini akan diadakan setiap tahun untuk memupuk (12)semangat patriotisme dalam diri setiap individu.

 

menyaksikan

Jalur Gemilang

Bersempena

dipertandingkan

berharap

membangkitkan

detik

mengingatkan

patriotik

perarakan

sepanjang

semangat



18. Negaraku Hebat - C

Kenal pasti kesalahan ejaan dan tanda baca, kemudian tulis semula ayat dengan betul.

Soalan subjektif. (Sistem Pemarkahan Automatik)

1.

Maklumat dan data pemegang paspot tersimpan didalam cip keselamatan.

Maklumat dan data pemegang pasport tersimpan di dalam cip keselamatan.

2.

wah hebatnya atlit cilik itu.

Wah, hebatnya atlet cilik itu!

3.

Mycard dikeluarkan kepada warga negara yang telah mencapai umur 12 tahun.

Mykad dikeluarkan kepada warganegara yang telah mencapai umur 12 tahun.

4.

Tunku abdul rahman ialah tokoh penjuang kemerdekaan Negara.

Tunku Abdul Rahman ialah tokoh pejuang kemerdekaan negara.

5.

Siapakah yang bertanggung jawab mengeluarkan card pengenalan.

Siapakah yang bertanggungjawab mengeluarkan kad pengenalan?

6.

Sebagai rakyat malaysia kita harus mempunyai semangat patriotism.

Sebagai rakyat Malaysia, kita harus mempunyai semangat patriotisme.

7.

misi untuk mengharomkan nama Negara bukanlah tugas yang mudah.

Misi untuk mengharumkan nama negara bukanlah tugas yang mudah.

8.

Negara kita menyediakan berbagai kemudahan perubat seperti clinic dan hospital.

Negara kita menyediakan pelbagai kemudahan perubatan seperti klinik dan hospital.

18. Negaraku Hebat - D

Catat maklumat secara kronologi berdasarkan petikan.

Soalan subjektif. (Tiada Sistem Pemarkahan)

Tahun

Sukan

Tempat

Pencapaian

a.

b.

c.

d.

e.

f.

g.

h.

i.

j.

k.

l.

  1. 1964
  2. Sukan Olimpik
  3. Tokyo
  4. Gagal ke peringkat akhir
  5. 1965
  6. Sukan SEAP
  7. Kuala Lumpur
  8. Empat pingat emas
  9. 1966
  10. Sukan Asia
  11. Bangkok
  12. Satu pingat emas


18. Negaraku Hebat - E

Susun huruf tersebut untuk membentuk kata majmuk mantap yang betul.

Jawab soalan-soalan yang berikut. (Sistem Pemarkahan Automatik)

1.
TANGGUNGJAWAB

 

2.
WARGANEGARA

 

3.
SETIAUSAHA

 

4.
ANTARABANGSA

 

5.
BUMIPUTERA

6.
SUKARELA

 

7.
TANDATANGAN

 

8.
BERITAHU

 

9.
MATAHARI

 

10.
KAKITANGAN

18. Negaraku Hebat - F

Isi tempat kosong dengan kata majmuk mantap yang betul.

Isi tempat kosong. (Sistem Pemarkahan Automatik)

 

1.

Puan Yanti bekerja sebagai  di sebuah syarikat pengiklanan. setiausaha

 

2.

Menyediakan kelengkapan keluarga merupakan  bapa. tanggungjawab

 

3.

“Kamu perlu mendapatkan  ibu atau bapa kamu untuk menyertai lawatan ini,” kata Cikgu Lim kepada Amir. tandatangan

 

4.

Beberapa orang murid membersihkan kelas itu secara sukarela

 

5.

Setiap  Malaysia mesti mempunyai pengenalan diri. warganegara

 

6.

Pertandingan  itu terpaksa dihentikan kerana hujan lebat. olahraga

 

7.

Atlet-atlet negara berusaha mengharumkan nama negara di peringkat antarabangsa

 

8.

 syarikat itu diberikan cuti selama dua minggu akibat penularan wabak Covid-19. Kakitangan

 

9.

Kami menyaksikan keindahan  terbit dari puncak Gunung Angsi. matahari

 

10.

 semua pihak amat diperlukan bagi membanteras masalah kecurian di taman itu. Kerjasama

18. Negaraku Hebat - G

Jawab soalan berpandukan petikan.

Pilih jawapan yang betul. (Sistem Pemarkahan Automatik)

1.

Di manakah sahabat penulis tinggal?

A.
Kelantan
B.
Pulau Pinang
C.
Johor Bahru
D.
Kuala Lumpur

Jawapan:

A. Kelantan
2.

Apakah tujuan surat ini ditulis?

A.
Untuk bertanyakan keadaan di Pulau Pinang
B.
Untuk menceritakan tentang kekurangan di Pulau Pinang
C.
Untuk mengajak sahabat penulis bercuti ke Pulau Pinang
D.
Untuk berkongsi pengalaman penulis semasa bercuti di Pulau Pinang

Jawapan:

D. Untuk berkongsi pengalaman penulis semasa bercuti di Pulau Pinang
3.

Mengapakah penulis berasa kagum semasa berada di Street Art?

A.
Kerana pelukis mampu menghasilkan lukisan yang menarik pada dinding sekitar kawasan tersebut.
B.
Kerana penulis pertama kali menjejakkan kaki di sana
C.
Kerana penulis dapat mengambil gambar yang menarik
D.
Kerana penulis berpeluang untuk melukis

Jawapan:

A. Kerana pelukis mampu menghasilkan lukisan yang menarik pada dinding sekitar kawasan tersebut.

I       Roti Canai Transfer Road

II      Nasi Kandar Hamadiah

III     Penang Avatar Secret Garden

IV    Nasi Tujuh Benua

4.

Di manakah lokasi makanan yang dikunjungi penulis?

A.
I,II, dan III
B.
II, III dan IV
C.
I, II dan IV
D.
I, III dan IV

Jawapan:

C. I, II dan IV
5.

Pilih pernyataan yang tidak benar.

A.
Penulis teruja melihat lampu yang berwarna-warni di Penang Avatar Secret Garden.
B.
Penulis berharap dapat bercuti bersama sahabatnya pada masa akan datang.
C.
Penulis berasa tenang dapat melihat laut yang membiru.
D.
Hanya penulis yang berjalan-jalan di pasar malam.

Jawapan:

D. Hanya penulis yang berjalan-jalan di pasar malam.

18. Negaraku Hebat - H

Karangan.

Soalan subjektif. (Tiada Sistem Pemarkahan)

1.

Lirik lagu di atas berkaitan tentang kemerdekaan negara.

Berdasarkan lirik tersebut, tulis sebuah karangan tentang sambutan Hari Kemerdekaan yang diadakan di sekolah kamu. Panjangnya karangan kamu hendaklah antara 70 hingga 100 patah perkataan.

Jawapan:

Tanggal 31 Ogos 1957 merupakan detik bersejarah bagi negara. Bersempena dengan tarikh ini, sekolah saya telah mengadakan sambutan Hari Kemerdekaan.

     Sekolah saya telah mengadakan pelbagai aktiviti sepanjang bulan kemerdekaan ini. Antaranya, pertandingan mewarna, melukis poster, mendeklamasikan sajak dan sebagainya. Aktiviti ini bertujuan untuk membangkitkan semangat patriotisme dalam kalangan semua murid.

     Seluruh kawasan sekolah dihiasi dengan Jalur Gemilang. Warga sekolah juga berpeluang menyertai perarakan yang dianjurkan oleh Persatuan Ibu Bapa dan Guru. Kami berarak sambil mengibarkan bendera.

     Semaca acara penutup sambutan Hari Kemerdekaan, kami berpeluang menyaksikan persembahan nyanyian dan lakonan. Guru Besar juga telah berucap. Beliau mengingatkan kami agar sentiasa menghargai jasa pejuang-pejuang kemerdekaan.

     Sebelum bersurai, Guru Besar telah menyampaikan hadiah kepada para pemenang bagi setiap acara yang dipertandingkan. Selepas itu, kami menyanyikan lagu patriotik dengan penuh semangat. Kami berasa gembira dan bangga.

     Saya berharap sambutan Hari Kemerdekaan ini akan diadakan setiap tahun untuk memupuk semangat patriotisme dalam diri setiap individu.

No comments:

Post a Comment

Cambridge Mathematics Year 8