Monday, November 6, 2023

2023-11-06(一)Bahasa Melayu Tahun 6 【Unit 19 & 20】

    Buku Teks - Semakan 👉

    1. 六年级(S6)19: Sains Dalam Kehidupan - G - Susun perkataan untuk membentuk ayat yang betul.
    2. 六年级(S6)20: Teknologi Hari Ini - A - Baca petikan, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.
    3. 六年级(S6)20: Teknologi Hari Ini - B - Lengkapkan dialog dengan jawapan yang sesuai.
    4. 六年级(S6)20: Teknologi Hari Ini - C - Tentukan sama ada ayat di bawah ialah ayat aktif transitif atau ayat aktif tak transitif. Letakkan (✓) pada jawapan yang betul.
    5. 六年级(S6)20: Teknologi Hari Ini - D - Tukarkan ayat aktif berikut kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.

    Lengkapkan karangan di bawah.

    Kepentingan Komputer Kepada Murid-murid

     

    Pada masa kini, komputer merupakan alat penting yang (1)kerap digunakan di kebanyakan sekolah di negara kita. Terdapat pelbagai kepentingan komputer kepada murid-murid.

     

              Antara kepentingan komputer kepada murid-murid ialah murid-murid boleh (2)meluaskan pengetahuan dan minda mereka melalui penggunaan internet. Murid-murid dapat (3)mencari maklumat terkini dengan cepat dan mudah. Oleh yang demikian, ia dapat membantu murid-murid dalam proses pembelajaran dan (4)meningkatkan prestasi akademik mereka.  

     

             Seterusnya, penggunaan komputer dalam pengajaran akan dapat (5)menarik minat murid-murid mengikuti pelajaran. Komputer, dengan konsep (6)multimedia, iaitu gambar, bunyi dan warna, mampu menarik minat para pelajar. Sudah pastinya, setiap murid akan berasa seronok dan ingin (7)melibatkan diri dalam aktiviti pembelajaran secara aktif.

     

            Selain itu, komputer juga (8)memudahkan tugas kita. Banyak kerja dan tugasan kini dilakukan dengan bantuan komputer, seperti kerja-kerja (9)penaipan, pelukisan grafik, dan penyediaan laporan. Bagi murid-murid, penggunaan komputer dapat menjimatkan masa dalam (10)pembelajaran dan pengajaran sama ada di rumah mahupun di dalam kelas.

     

           Kesimpulannya, kita haruslah menggunakan komputer dengan (11)sebaik mungkin kerana ia memberikan banyak manfaat kepada kita. Guru-guru dan murid-murid perlu menjadikan komputer sebagai alat teknologi yang (12)berkesan dalam pembelajaran.

     

    meningkatkan

    kerap

    pembelajaran

    meluaskan

    sebaik

    mencari

    melibatkan

    berkesan

    multimedia

    penaipan

    memudahkan

    menarik



    19: Sains Dalam Kehidupan - G

    Susun perkataan untuk membentuk ayat yang betul.

    Soalan subjektif. (Sistem Pemarkahan Automatik)

    1.

    memudahkan – manusia – Sains dan teknologi – hari ini. – kehidupan

    Sains dan teknologi memudahkan kehidupan manusia hari ini.

    2.

    beratur – dalam kelas. – sebelum – Sila – masuk ke

    Sila beratur sebelum masuk ke dalam kelas.

    3.

    aktiviti harian – daya geseran. – melibatkan – kita – Kebanyakan

    Kebanyakan aktiviti harian kita melibatkan daya geseran.

    4.

    memerlukan – cahaya matahari – dan – Tumbuhan hijau – untuk – air – hidup.

    Tumbuhan hijau memerlukan air dan cahaya matahari untuk hidup.

    5.

    gemar – filem – menonton – Henry – cereka sains.

    Henry gemar menonton filem cereka sains.

    6.

    faham – Harap – oleh – masalah yang dihadapi – murid itu. - kamu

    Harap kamu faham masalah yang dihadapi oleh murid itu.

    19: Sains Dalam Kehidupan - H

    Tulis karangan.

    Soalan subjektif. (Tiada Sistem Pemarkahan)

    1.

    Pada masa kini, penggunaan komputer telah meningkat dalam kalangan murid.

    Tulis sebuah karangan tentang kepentingan komputer kepada murid-murid.

    Jawapan:

               Pada masa kini, komputer merupakan alat penting yang kerap digunakan di kebanyakan sekolah di negara kita. Terdapat pelbagai kepentingan komputer kepada murid-murid.

              Antara kepentingan komputer kepada murid-murid ialah murid-murid boleh meluaskan pengetahuan dan minda mereka melalui penggunaan internet. Murid-murid dapat mencari maklumat terkini dengan cepat dan mudah. Oleh yang demikian, ia dapat membantu murid-murid dalam proses pembelajaran dan meningkatkan prestasi akademik mereka.  

             Seterusnya, penggunaan komputer dalam pengajaran akan dapat menarik minat murid-murid mengikuti pelajaran. Komputer, dengan konsep multimedia, iaitu gambar, bunyi dan warna, mampu menarik minat para pelajar. Sudah pastinya, setiap murid akan berasa seronok dan ingin melibatkan diri dalam aktiviti pembelajaran secara aktif.

            Selain itu, komputer juga memudahkan tugas kita. Banyak kerja dan tugasan kini dilakukan dengan bantuan komputer, seperti kerja-kerja penaipan, pelukisan grafik, dan penyediaan laporan. Bagi murid-murid, penggunaan komputer dapat menjimatkan masa dalam pembelajaran dan pengajaran sama ada di rumah mahupun di dalam kelas.

           Kesimpulannya, kita haruslah menggunakan komputer dengan sebaik mungkin kerana ia memberikan banyak manfaat kepada kita. Guru-guru dan murid-murid perlu menjadikan komputer sebagai alat teknologi yang berkesan dalam pembelajaran.



    20: Teknologi Hari Ini - A

    Baca petikan, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.

    Soalan subjektif. (Tiada Sistem Pemarkahan)

    Profesor Dr. Adbul Latif bin Ahmad ialah ahli saintis yang bertaraf dunia. Beliau sangat hebat dalam lapangan penyelidikan研究. Oleh itu, beliau telah berjaya mengharumkan nama negara di persada dunia.

    Beliau dilahirkan di Beranang, Selangor pada 4 Januari 1967. Beliau merupakan Dekan Pusat Pengajian Kejuruteraan Kimia serta Dekan学院院长;系主任 Penyelidikan, Sains Fundamental, Universiti Sains Malaysia. Bukan itu sahaja, beliau amat dihormati dan disayangi oleh para pelajarnya.

    Kejayaan beliau ialah beliau telah menjalankan kajian dan penyelidikan bagi merawat air sisa kilang kelapa sawit dengan menggunakan teknologi membran[生]膜;薄膜;隔膜. Tujuan kajian yang dijalankan adalah untuk mengurangkan pencemaran air sungai. Kesannya, ekosistem akuatik terjaga daripada pencemaran.

    Beliau diiktiraf认可 sebagai seorang daripada saintis dunia yang mempunyai minda saintifik paling berpengaruh di dunia oleh Agensi Thomson Reuters, New York, Amerika Syarikat. Beliau merupakan penerima Anugerah Merdeka 2014.

    1.

    Siapakah Profesor Dr. Adbul Latif bin Ahmad?

    Profesor Dr. Adbul Latif bin Ahmad ialah ahli saintis yang bertaraf dunia.

    2.

    Bilakah tarikh lahir beliau?

    Beliau dilahirkan pada 4 Januari 1967.

    3.

    Beliau merupakan dekan di ____________________________.

    Universiti Sains Malaysia

    4.

    Apakah kajian yang dijalankannya?

    Kajian yang dijalankannya ialah merawat air sisa kilang kelapa sawit dengan menggunakan teknologi membran.

    5.

    Apakah hasil kajian beliau?

    Hasil kajian beliau ialah ekosistem akuatik terjaga daripada pencemaran.

    20: Teknologi Hari Ini - B

    Lengkapkan dialog dengan jawapan yang sesuai.

    Soalan subjektif. (Sistem Pemarkahan Automatik)

    (Jawapan perlu mengisi Huruf sahaja)

    A

    lebih mudah dan interaktif 相互作用的

    B

    keselesaan 

    C

    meningkatkan kemahiran teknologi

    D

    memudahkan pelajar untuk mengulang kaji pelajaran 

    E

    kondusif 

     

    Kelebihan Pembelajaran Secara Maya虚拟

     

    Michael: Cara hidup dan tingkah laku masyarakat telah berubah dengan drastik sejak bermulanya pandemik Covid-19. Pengajaran dan pembelajaran telah beralih dari bilik darjah ke dalam talian. Marilah kita bincangkan kelebihan pendidikan secara maya.

     

    Helen: Pendidikan secara maya dapat memberi (1)B keselesaan atau suasana yang (2)kondusif  kepada pelajar dan guru. Jika di sekolah, pelajar perlu memakai pakaian seragam yang bagus untuk mendisiplinkan mereka tetapi apabila di rumah, pelajar tidak perlu untuk berpakaian seragam dan hanya memakai pakaian mengikut keselesaan mereka.

     

    Ming Hui: Betul kata Helen. Selain itu, pendidikan secara maya dapat membantu guru untuk menyampaikan ilmu dengan cara yang (3)lebih mudah dan interaktif相互作用的 Berbeza dengan pembelajaran secara bersemuka, pendidikan maya memerlukan guru dan pelajar berinteraksi melalui tablet, komputer atau telefon.

     

    Michael: Saya setuju dengan Helen dan Ming Hui. Kelebihan lain pendidikan secara maya ialah (4)memudahkan pelajar untuk mengulang kaji pelajaran. Contohnya, pelajar boleh melihat semula rakaman pengajaran guru sekiranya mereka tidak memahami atau ingin mengulang kaji pelajaran. Apakah pendapat kamu, Liyana?

     

    Liyana: Pada pendapat saya, pendidikan secara maya juga dapat (5)meningkatkan kemahiran teknologi dalam kalangan pelajar. Hal ini demikian kerana pendidikan secara maya memerlukan kemahiran teknologi pelajar untuk akses masuk ke dalam aplikasi pembelajaran dalam talian.

     

    Michael: Terima kasih atas semua pendapat yang diberikan dalam perbincangan ini.


    20: Teknologi Hari Ini - C

    Tentukan sama ada ayat di bawah ialah ayat aktif transitif atau ayat aktif tak transitif. Letakkan (✓) pada jawapan yang betul.

    Tanda (✓) pada jawapan yang betul. (Sistem Pemarkahan Automatik)

    1.

    Melissa sedang makan.

    Ayat aktif transitif
    Ayat aktif tak transitif

    Jawapan: Ayat aktif tak transitif

     

    2.

    Kakak saya sedang menggoreng ayam di dapur.

    Ayat aktif transitif
    Ayat aktif tak transitif

    Jawapan: Ayat aktif transitif

     

    3.

    Omar membaca buku cerita kegemarannya.

    Ayat aktif transitif
    Ayat aktif tak transitif

    Jawapan: Ayat aktif transitif

     

    4.

    Kevin berada di Port Dickson.

    Ayat aktif transitif
    Ayat aktif tak transitif

    Jawapan: Ayat aktif tak transitif

     

    5.

    Ibu dan kawannya masih berbual.

    Ayat aktif transitif
    Ayat aktif tak transitif

    Jawapan: Ayat aktif tak transitif

     

    6.

    Daniel melayari internet untuk mencari maklumat.

    Ayat aktif transitif
    Ayat aktif tak transitif

    Jawapan: Ayat aktif transitif

    20: Teknologi Hari Ini - D

    Tukarkan ayat aktif berikut kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.

    Soalan subjektif. (Sistem Pemarkahan Automatik)

     

    Ayat aktif: Kita patut membuat kerja rumah.

    Ayat pasif: __________________________

     

    1.

    Jawapan: Kerja rumah patut kita buat.

    Ayat aktif: Saya telah membaiki basikal yang rosak itu.

    Ayat pasif: ___________________________________

     

    2.

    Jawapan : Basikal yang rosak itu telah saya baiki.

    Ayat aktif: Mereka menyertai pertandingan melukis poster itu.

    Ayat pasif: ________________________________________

     

    3.

    Jawapan : Pertandingan melukis poster itu disertai oleh mereka.

    Ayat aktif: Sofia membeli seluar panjang itu di pasar malam.

    Ayat pasif: _______________________________________

     

    4.

    Jawapan : Seluar panjang itu dibeli oleh Sofia di pasar malam.

    Ayat aktif: Dia mengecat bilik seni sekolah kita.

    Ayat pasif: ______________________________

     

    5.

    Jawapan : Bilik seni sekolah kita dicat olehnya.

    Ayat aktif: Harry sudah menyusun meja dan kerusi di kelas.

    Ayat pasif: ______________________________________

     

    6.

    Jawapan : Meja dan kerusi di kelas telah disusun oleh Harry.


    No comments:

    Post a Comment

    Cambridge Mathematics Year 8